Tie on maatilan kasvot

Tie on maatilan kasvot

Tähän oppaaseen olemme koonneet käyttäjiltä, asiakkailta, omalta osaamiseltasi ja kokemukseltasi tietoa siitä, miten voit hallita polkuasi parhaalla mahdollisella tavalla. Kaikkea tien pitämisestä hyvässä kunnossa lumenpoistoon ja tienvarsien niittoon.

 

1. Teiden kunnossapito

Tärkeintä on, että tien on oltava hyvin kuivattu. Ojat ja tien kaltevuus ovat tärkeitä, jotta vettä ei kerry tien pinnalle, se johtaa kuoppiin ja sora roiskuu ojiin. 

 

Siksi huolehdi ojista ja valumista, rummuista ja viemärikaivoista. Traktorin kaivurikuormaajalla tai metsänosturin kourakauhalla pääsee pitkälle, mutta jos huolto laiminlyödään, voidaan tarvita kaivinkonetta. 

 

Ole erittäin varovainen, ettet yritä käyttää ojan puhdistuksesta peräisin olevaa materiaalia uudelleen. Korkealla sorapitoisuudella se voi olla houkuttelevaa, mutta sen mukana tulee aina maaperää ja maaperä johtaa kuoppiin tiellä! Aja massat pois ja käytä hienona täytteenä jossain muualla.

 

Grusväg_grop_hål_680x450.jpg

 

Kun ojat ja viemärit ovat hyvässä kunnossa, voit alkaa tarkastella tierakennetta, jos tie on hyvin kulunut, sinun on aloitettava peruskurssilla.

 

Kuorma-auto levittää 5-10 cm: n kerroksen, joka on ehkä tasoitettava traktoriin asennetun puskutraktorin terän tai tiehöylän avulla. Kun tämä kerros on tiivistetty ja tasainen, levitä kulutuskerros, mieluiten 1-18 mm murskain, tämä jae soveltuu myös huoltosoraan.

 

Aseta vaatimuksia soran toimittajalle, usein murskeen suhteen sinulla on taipumus sekoittaa aivan liian vähän hienoa soraa. Tämä tarkoittaa, että karkeampi sora yksinkertaisesti rullaa pois ja alas ojaan. Kun tilaat soraa, tee selväksi, että haluat jakeen tasaisen jakautumisen, ei reunakuormaa! 

 

Kun tie on hyvässä kunnossa, yleiskunnossapidon tilalle tulee tasaus ja liukuminen sekä ojien reunojen harjan ja ruohon leikkaaminen.

 

27-V18ATV 680x450.jpg

 

Kun tie on sateesta märkä, on helpompi luistaa, koska sora seuraa helpommin. Maantieluisto on melko kevyt työkalu tiehöylään verrattuna. 

 

Hieman edistyneemmällä tien liukumisella, jossa on säätövaihtoehtoja, voit liukua tietä niin, että saat kruunun. Pommitukset tarkoittavat, että tie on korkeimmillaan keskellä ja kallistuu kohti reunoja. Tien kaltevuuden tulisi olla noin 5 prosenttia, jotta sadevesi ei jää tien pinnalle ja tunkeutuu tierakenteeseen. 

 

Koska johto on suhteellisen kevyt, saatat joutua käyttämään tiehöylää, joka tasoittuu kulutuspinnan läpi oikein, mikä yksinkertaistaa ja parantaa luiston tulosta.

 

Schaktblad grusväg 680x450.jpg

 

Riippumatta siitä, minkä menetelmän valitset, on oltava soraa käsiteltäväksi, sora tie keväällä, jotta et vaaranna lumen auraa irtosoraa ojaan. 

 

Kesällä saatat joutua suolaamaan tien, jotta se ei tupakoi pölyn takia, suola tekee tiestä myös vaikeamman ja kestävämmän hankaukselle ilman kuoppia. 

 

Suolaus tapahtuu samoilla työkaluilla kuin hiot, aina mönkijän hinattamista koneista suuriin traktoriin asennettaviin ja itselastaaviin hiekanlevittimiin. 

 

2. Tienvarsien niitto 

Kasvukauden aikana saatat joutua leikkaamaan myös tienvarsien ojat, osittain estetiikan vuoksi, mutta myös pitääksesi poissa harjapuut, jotka muuten ottaisivat haltuunsa ja kasvaisivat tien yli. Yleisillä teillä on myös noudatettava tiettyjä sääntöjä, kuten metrien määrä risteyksestä, kuinka monta kertaa vuodessa sinun on leikattava jne. 

 

Risteyksissä leikkaamisessa on suuria etuja. Tien kuivatusta ja kuivatusta parannetaan myös säännöllisellä niitolla. 

 

Leikattavia työkoneita on erilaisia, pienistä suuriin ketjusilppureihin suurempiin traktoreihin, jotka leikkaavat jopa kymmenen cm paksua harjapuuta.

 

Lupiner_väg_680x450.jpg

 

Onko teillä paljon lupiineja tieojissanne? Nämä on hyvä poistaa, koska ne eivät ole luonnollinen osa kasvistoamme, mutta uhkaavat syrjäyttää muut kotoperäiset lajit.

 

Metsäteiden vieressä, joilla harjapuulla on taipumus roikkua tien päällä ja naarmuttaa suurempia autoja, on etukuormaimeen kiinnitettävät leikkuutasot, jotta tie pysyy helposti puhtaana, muuten viittaamme raivausleikkureihin tai moottorisahoihin.

 

35-HKKF 680x450.jpg

 

3. Lumenpoisto 

Tärkein valmistautuminen talveksi on lumitikkujen asettaminen. Lumipylväät auttavat aurauksessa, sillä voi olla mahdotonta nähdä, mikä on tie tai oja, kun lumi on taas ajelehtinut. Merkitse sisäänkäynnit, esteet ja tienvarret, 50-100 m tikkujen väliin tien luonteesta riippuen. Tikkujen heijastinvaatimus on poistettu vuodesta 2004 lähtien, mutta se on suuri apu kyntäessä pimeällä. Kävelykepit vaihtelevat tavallisista kuusenpensaista värillisiin muovikeppeihin, joissa on heijastimet.

 

Väg_vinter_snökäppar_680x450.jpg

 

Toinen valmistelu on suolatun hiekan kerros joko betonilattioille katon alla tai pressun alla, sääsuojattu ja kiinteällä pohjalla, joka mahdollistaa lastauksen ilman epäpuhtauksien pääsyä hiekkaan, mikä muuten voi aiheuttaa seisokkeja hiekanlevittimessä. 

 

Lumenpoisto tapahtuu erilaisilla lisälaitteilla, kuten mönkijöihin asennetuilla lumiterillä, mönkijöihin tai traktoreihin asennetuilla lumilingoilla, erilaisilla traktoreiden työvälineillä, taittoauralla, vinoterillä, puskutraktorin terillä tai lumikauhoilla traktorin etukuormaimessa. Tutustu laajaan lumenpoistotyökaluvalikoimaamme täällä.

 

Mitä tahansa valitsetkin ja tarvitsetkin, valmistajan suositukset ja asetukset liukukengille, kulutusteräkselle ja erilaisille törmäyssuojille pätevät.

 

Säädä nopeuttasi, mikä on tärkeää kauden ensimmäisessä aurassa, koska et ehkä muista, missä kaikki esteet ovat. Tämä on erityisen tärkeää, kun selvität mönkijällä, äkillinen äkillinen pysäytys lähettää kuljettajan täydellä nopeudella ohjaustangon yli, käytä kypärää!

 

32-S232 680x450.jpg

 

Vetoketjut (lumiketjut) auttavat myös lisäämään turvallisuutta ja tehokkuutta. Myös hyvä valaistus. Mönkijät on nyt varustettu valaistuksella, jolla on suuri valovirta ja alhainen tehontarve, sekä strobovaloilla, jotka varoittavat työstä tiellä. 

 

Jopa talvinen tie muuttuu kuoppaiseksi ja uraiseksi, ja tien pintaa voi olla hyvä repiä aika ajoin hammastetulla puskutraktorin terällä, urainen tienpinta on vaaraksi liikenteelle! 

 

Hionta suolatulla hiekalla tai kuivalla hakkeella (kuiva murskattu materiaali) lisää turvallisuutta tielläsi, lisälaitteita on saatavana mönkijöille ja traktoreille. 

4. Sääntelykehys 

Yksityistielle on olemassa määräyksiä, jotka säätelevät sen mukaan, onko sinulla avustusta tielle vai ei. Jos avustusta ei makseta, omistaja voi rajoittaa moottoriajoneuvoliikennettä edellyttäen, että tietä ei ole rakennettu avustuksella ja tukiehdoissa toisin määrätään.

 

22-350550 680x450.jpg

 

Tie on mahdollista sulkea moottoriajoneuvoliikenteeltä, mutta ei koskaan jalankulkijoilta, pyöräilijöiltä tai ratsastukselta, ellei tie ole tilapäisesti erityisen herkkä. Avustusta saavan tien ehdoissa kerrotaan, mitä sovelletaan, mutta kevätsulaa on yleensä mahdollista väliaikaisesti rajoittaa lääninhallituksen kanssa neuvoteltuaan. 

 

Nopeusrajoitusten opasteissa on otettava yhteyttä lääninhallitukseen, muut esteet, vaarat jne.